7 лютого минає 115 років від дня народження відомого авіаконструктора Олега Антонов.

Мрії про небо в Олега Антонова з’явилися ще у дитинстві. Малюком він почув розповідь двоюрідного брата про переліт французького пілота Луї Блеріо у 1909 році через Ла-Манш. «На мене вся ця історія справила колосальне враження. Скільки років пройшло, а я пам’ятаю той вечір і розповідь брата до найдрібніших подробиць. Я тут же вирішив, що буду літати». Мине багато років, і Олег Антонов жартома скаже: “Мені в житті не пощастило, я хотів стати льотчиком, а став конструктором”.

Олегу з паперу та рейок подобалося майструвати моделі літаків, він відвідував шкільний гурток любителів авіації, вивчав книги про аероплани, авіаторів, повітряні подорожі.

Під час навчання у Саратові Олег Антонов організував гурток, де побудував свій перший планер «Голуб», за який у 1924 році на ІІ Всесоюзних змаганнях планеристів у Криму отримав почесну грамоту. Захоплення планерами (безмоторними літальними апаратами) наколи не залишало конструктора, але основною діяльністю для нього стало створення цивільних літаків з широким полем застосування.

31 травня 1946 року на Новосибірському авіаційному заводі створюється Дослідно-конструкторське бюро (ДКБ-153). Саме з цієї події бере початок історія Державного підприємства «Антонов» – українського авіабудівного концерну. Водночас Олега Антонова призначають головним конструктором та дають завдання створити сільськогосподарський літак. Завдання було виконано: 31 серпня 1947 року у повітря здійнявся легендарний АН-2. Цей «кукурудзник» стане наймасовішим у світі одномоторним біпланом за всю історію авіації та буде занесений у Книгу рекордів Гіннеса як літак, що випускається найдовше у світі.

У серпні 1952 року ДКБ Антонова переводять до Києва. Конструктор проведе решту життя в Україні, а українське авіабудування отримає потужний поштовх для розвитку.

27 лютого 1965 року відбувся перший політ Ан-22 «Антей», першого у світі широкофюзеляжного літака, що за своїми розмірами перевершував усі створені на той час літаки.

Ще одна візитівка українського автопрому – Ан-124 «Руслан», який є найбільшим серійним вантажним літаком у світі. Вперше у небо він здійнявся наприкінці грудня 1982 року. На жаль, «Руслан» став останнім літаком, створеним під безпосереднім керівництвом Олега Антонова. 4 квітня 1984 року Олега Костянтиновича не стало, поховали його на Байковому кладовищі у Києві.

За життя Олег Антонов створив 52 планери та 22 літаки, багато з яких стали серійними. З-під пера Олега Костянтиновича вийшло понад 200 статей, він автор трьох книг, володар 72-х свідоцтв про винаходи та 10-и міжнародних патентів. Завдяки йому зросла авіаційна промисловість нашої країни; в усьому світі користуються напрацюваннями видатного українського конструктора.

Література:

Григор’єв К. Крилатий шлях : маленька повість про великого конструктора / К. Григор’єв // Дніпро. – 1982. – № 5. – С. 83-95.

Івасенко Л. Є. Небесні яхти Антонова / Л. Є. Івасенко // Країна знань. – 2017. – № 3. – С. 4-7.

Малишевський І. Ім’я на фюзеляжі / Ігор Малишевський // Вітчизна. – 2006. – № 1-2. – С. 143-150.

Підготувала гол.бібліограф ЦМБ ім. М. Коцюбинського Олена Куннова