100 років тому, 4 червня 1921 року, у Франції вперше було представлено легендарні парфуми від Коко Шанель, що мають назву «№5».
Ідея створення аромату зародилася 1921 року під час відпустки в Монте-Карло. Улітку жінка поїхала до Лазурного Берега зі своїм коханим – великим князем Дмитром Павловичем, племінником царя Миколи II, та відомими друзями: художником Хосе Марією Серт і його дружиною Місі. Там Коко Шанель познайомилася з французьким парфумером російського походження Ернестом Бо, який був постачальником парфумів для царської сім’ї під час існування в Росії, а на той час жив неподалік – у Грассі, центрі парфумерної індустрії.
Після повернення в Париж Коко Шанель звернулася до нього з проханням створити незвичайні, виняткові духи, “духи для жінки, які пахнуть як жінка, а не троянда”
Згодом Ернест Бо представив жінці п’ять ароматів, із яких вона обрала останній й дала йому назву «№5».
“Я показую свої колекції п’ятого травня, п’ятого місяця року, тому давайте залишимо число, на якому вона написана, а число п’ять принесе йому удачу.”
Ця легендарна фраза модельєра стала початком парфумерної “лінійки” її будинку моделей і тріумфальної ходи аромату тривалістю в 100 років.
Композиція, яка надійшла в продаж в 1921 році, була сумішшю з 80 натуральних і синтетичних інгредієнтів, базовими нотами якої були жасмин, іланг-іланг, травнева троянда і сандалове дерево.
Верхні ноти методом дистиляції отримують з іланг-ілангу, пелюстки якого обробляються парою, – так виходять найчистіші ефірні масла. Аромат також складається з нот рожевої центріфоліі (або травневої троянди), особливого квітки, який цвіте тільки один раз в рік протягом трьох тижнів в травні і який збирають виключно на полях у Французькій Рив’єрі, в Грассі. Жасмин, який цвіте всього лише кілька місяців на рік там же , збирають його тільки рано вранці. Всього лише на один флакон Chanel № 5 обсягом 30 мл потрібно 12 квітів троянди і близько тисячі квітів жасмину.
Для нового аромату Коко Шанель вибрала радикальний по своїй простоті флакон з лаконічною білою етикеткою і гранованою пробкою. Красива, стримана, “чоловіча” пляшка ,схожа на графин для віскі, вважалася революційною в той час, коли в моді були щедро декоровані кристальні флакони.
З тих пір його дизайн практично не змінився. Тридцять років по тому скляній прямокутної пляшечці Chanel № 5 була присвячена виставка в Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку, а через кілька років серію полотен на честь легендарного аромату представили художники Енді Уорхол і Сальвадор Далі.
Перша партія аромату продавалася виключно в бутіку Chanel за адресою рю Камбон, 31, в Парижі, і в перший же день (5 травня 1921 роки) вишикувалася черга з бажаючих придбати нову композицію.

У 1937 році Коко вирішила використовувати для реклами свою власну фотографію, зроблену фотографом Франсуа Колларом для американської версії Harper’s Bazaar в готелі Ritz, а в 1960-х вийшла перша повноцінна рекламна кампанія зі слоганом: “Кожна жінка любить Chanel № 5”.
На протязі наступних років духи представляли різні відомі жінки : Катрін Деньов (у 1970-х), Кароль Буке (1990-і роки), Ніколь Кідман (в 2003 році), а також інші зірки: Кендіс Берген, Лорен Хаттон, Одрі Тоту і Жизель Бундхен. У 2012 році вперше в історії реклами жіночого аромату її особою став чоловік – Бред Пітт.
Цей аромат згадується в художніх творах Михайла Булгакова, (наприклад, “Майстер і Маргарита”) і Володимира Набокова ( “Король, дама, валет”).
Що стосується головних парфумерів Chanel, то після Ернеста Бо і Анрі Робера їм в 1978 році став Жак Польж. Через 30 років, коли він вийшов на пенсію, його наступником та став його син, Олів’є Польж. У 2013 році, як тільки він офіційно був призначений на посаду, парфумер випустив більш світлу і повітряну, легку і свіжу інтерпретацію Chanel № 5. Сьогодні він створює № 5 заново і показує, наскільки невичерпна для натхнення оригінальна формула аромату.
За інтернет- матеріалами: https://www.spletnik.ru/beauty/news_beauty/96682-istoriya-sozdaniya-legendarnogo-aromata-chanel-5.html https://www.spletnik.ru/beauty/news_beauty/89371-11-legendarnykh-reklamnykh-kampaniy-chanel-5.html https://www.vogue.ru/beauty/chanel-5-istoriya-aromata