«Я завжди вважав, що вертоліт стане видатним засобом для найрізноманітніших місій із порятунку життя, і зараз, наближаючись до кінця мого життя, я маю задоволення, знаючи, що це виявилося вірним».
25 травня 1889 року народився Ігор Сікорський – авіаконструктор, творець першого у світі гелікоптера.
Ера авіації стартувала у грудні 1903 року, коли брати Райт підняли в повітря планер з бензиновим двигуном, який протримався у польоті 59 секунд. Ігорю Сікорському в той час було 14 років. Вже тоді він був «замріяним» у небо ескізами Леонардо да Вінчі та пригодницькими романами Жуля Верна.
У 1913 році він створив перший у світі чотиримоторний літак «Руський витязь», згодом – «Іллю Муромця». Ці машини використовувались як для пасажирського перевезення, так і як бомбардувальники. Літальні машини удосконалювали: ставили на лижі, аби стартувати із засніженого поля, та поплавки, щоб підніматись з води.
Цар Микола ІІ, у захваті від творінь молодого конструктора, нагородив його орденом та золотим годинником і виділив сто тисяч рублів на нові розробки. Незадовго до Першої світової війни Сікорський разом Христофором Пруссісом, Георгієм Лавровим та Володимиром Панасюком здійснили рекордний за дальністю політ.
Сікорський залишив батьківщину у 1918 році. Спочатку виїхав у Францію, пізніше – у США. Він згуртував навколо себе колег-емігрантів і організував авіабудівну компанію Sikorsky Aero Engineering Corporation зі статутним капіталом у 800 доларів. Піаніст Сергій Рахманінов підтримав друга й став одним з акціонерів, придбавши акцій на 5000 доларів. У Америці були побудовані гідроплани, які встановили ряд рекордів і принесли творцю славу.
Але мрією юності залишалось створення гелікоптера, перші незграбні конструкції якого випробовувались ще у Києві. До 1910 року він зміг зібрати два «вертольоти». «Перше з цих суден відмовилося відриватися від землі, а друге могло підняти себе, але відмовилося підняти мене».
У 1939 році мрії втілились у реальність завдяки значній фінансовій підтримці. І під час Другої Світової війни у збройних силах США несли службу 400 гелікоптерів-лазаретів, а у 1954 році в небо злетів Sikorsky S-58, конструкція якого визначила розвиток гелікоптеробудування на роки вперед.
Загалом в Америці Сікорським було створено 17 базових типів літаків і 18 – гелікоптерів .
Ім’я Ігоря Сікорського увічнено у Залі Слави США поряд з іменами Томаса Едісона, Енріко Ферма та Луї Пастера. Славетний авіаконструктор, однак, байдуже ставився до публічних нагород. Він вірив, що йому воздасться в іншому місці, адже був переконаним християнином, автором творів з богослов’я, у яких прагнув пояснити велич Творця та гармонійний лад, яким дивує Всесвіт.
Підготувала Олена Рахно, провідний бібліограф бібліотеки ім. М. Коцюбинського.
Література:
Гордій О. Благословенний небом // Українська культура. – 2008. – № 8. – С.34-35.
Івченко В. Його злет починався у Києві // Науковий світ. – 2008. – № 8. – С.6-11.
Романтик неба : до 125-річчя від дня народження І. І. Сікорського (1889-1972) // Календар знаменних і пам’ятних дат. – 2014. – № 2. – С.94-103.
Сигалов А. Сходи до неба : Ігор Сікорський шлях авіаконструктора розпочинав у Київському політехнічному інституті (до 130-річчя видатного українця) / Анатолій Сигалов // Україна молода. – 2020. – 11 серпня. – С.10-11.